koffie, thee en muziek - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Nicky en Linda - WaarBenJij.nu koffie, thee en muziek - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Nicky en Linda - WaarBenJij.nu

koffie, thee en muziek

Door: Nicky

Blijf op de hoogte en volg Nicky en Linda

02 September 2014 | Indonesië, Bandung

Vandaag beloofde een drukke dag te worden. We begonnen met een verrassing van Masril. Hij had een bezoek aan demkoffiefabriek hier in Bandung geregeld. Ondanks dat ik (nicky) koffie niet lekker vindt om te drinken is de geur van vers gemalen koffie heerlijk. We krijgen een rondleiding door de fabriek van de baas zelf, we zien hoe de bonen worden gedroogd, opgeslagen, gebrand, gemalen en verpakt. De fabriek is opgezet in Nederlandse tijden en dat is zichtbaar op bv de verpakking van de koffie maar ook aan de weegschaal. Dit blijkt zelfs afkomstig uit Linda haar familie, van Berkel. Het familiewapen staat er zelfs op. Hoe klein kan de wereld zijn?!
Hierna rijden we door naar een typische pasar, oftewel markt. We ervaren even hoe we de mensen hier hun boodschappen doen en begeven ons tussen de rijke kleuren van het fruit. Daarna rijden we door naar de theeplantages, en we hebben geluk want er wordt op dat moment ook daadwerkelijk geplukt. We worden direct omgetoverd tot plukster, met hoed en al, en mogen het even proberen. Uiteindelijk blijkt maar weer dat ook wij een attractie zijn want de plukster knijpt Nicky in haar neus. Na uitleg blijkt het weer door onze blanke huid te komen, en we doen nog zo ons best om een kleurtje op te doen!! Aansluitend rijden we door naar de theefabriek waar we worden ontvangen met, hoe kan het ook anders, thee! Ook hier krijgen we een hele uitleg over de bereiding, van zaaien, oogsten, drogen tot malen. In de fabriek werd alleen zwarte thee gemaakt, voor Azië ej Europa. Mocht je een pakje thee van lipton of unikever (bv AH eigen merk) kopen dan is dat hier in Bandung gemaakt. Tijdens deze excursie ontmoeten we de eerste andere Nederlandse toeristen. Aan het einde van de dag blijkt dat we elkaar vaker tegen gaan komen.
In de theefabriek is er ook iemand die de thee keurt voor hij wordt verstuurd, ik zie mezelf daar wel zitten. Heel de dag betaald thee drinken ;-)
We vervolgen de route naar Ciater voor onze lunch. Deze krijgen we op een spa waar warmwater bronnen zijn. Deze baden zijn gevuld met water uit de vulkaan en zijn ongeveer 42 graden. En we kunnen melden, das warm! Het is niet voor niets dat je vanaf je enkels steeds 2 minuten moet wennen voor je een stukje verder het bad in mag. In een keer erin is echt te heftig! Zelfs na deze procedure blijf je er nog steeds niet heel lang in, de warmte schiet zo naar je hoofd dat je er duizelig van wordt. De lunch erna is weer top, we wennen inmiddels aan twee warme maaltijden per dag.
Als laatste staat er een bezoek aan de muziekschool vam Bandung op het programma. Hier wordt vooral les gegeven om de anklung te bespelen. Dit is een houten muziekinstrument van oa bamboe, voor verdere uitleg maar even googlen haha. We zien de kinderen verschillende dansen doen, liedjes spelen en zingen. We zingen allemaal mee met do-re-mie en herkennen de melodie van een liedje als 'hoedje van papier'. Als laatste krijgen we les in het bespelen van de anklung en zowaar klinkt het toeristenorkest zo gek nog niet. Als afsluiting dansen we met de kindjes en al zeg ik het zelf, nederlandse invloeden zijn aanwezig want we lopen de polonaise en rijden door poortjes heen :-) Ook hier worden wij weer even een attractie als we door een filipijnse dame op de foto worden gezet.
We komen even bij in ons hotel en gaan dan eten in één van de meeste chique restaurants van bandung, dit merken we als zelfs de baas aan onze tafel komt vertellen wat er op tafel staat en de rekening van de drankjes lijkt op die van het krasnapolski in Amsterdam! We zijn duidelijk al gewend aan de lage prijzen van hier, want in plaats van €1, 65 betaalde we nu €5, 55 voor twee frisdranken. Tevens was het ook een historisch plekje, omdat voormalig president Soekarno er ook gegeten heeft. Dit is uitgebreid tentoon gesteld. Dachten we dat Amerika nationalistisch was, hier kunnen ze er ook wat van want overal is de vlag duidelijk zichtbaar. Opzich voor ons een vertrouwd gezicht, de kleuren van de brabantse vlag! Als er soms vele kleine vlaggetjes bij elkaar hangem denk ik hem ook nog echt te zien ook.

Morgen gaan we een lange rit maken waarbij we om 7u vertrekken, dus nu maar lekker slapen. We zeggen dan; selamat tidur!

• 02 September 2014 - 20:05

Frans Van Ginneken:

lezen dat jullie al weer veel hebben gezien,maar dat er ook nog echt invloeden
    zijn vanuit nederland.
    en om met kinderen liedjes te zingen en muziek te maken.
    maar als je blank bent val je daar wel op.
    ga ook weer lekker genieten van de volgende dag.

weerkus van ons voor julliexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx