Borobudur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Nicky en Linda - WaarBenJij.nu Borobudur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Nicky en Linda - WaarBenJij.nu

Borobudur

Door: Nicky

Blijf op de hoogte en volg Nicky en Linda

04 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Wow wat een dag vandaag!
Ten eerste is voelt Linda zich gelukkig weer een heel stuk beter en kan ze vandaag weer lekker meegenieten. De planning voor vandaag is de bedoeling borobudur, we hebben hier beide onwijs naar uitgekeken.
Gezien de afstand vandaag weer behoorlijk is, vertrekken we opnieuw om 7 uur. Wat nou vakantie, de wekker gaat net zo vroeg als op een werkdag! We zullen er ruim 4 uur over doen om bij de borobudur aan te komen, maar gelukkig stoppen we onderweg een paar keer. We bekijken hoe hier nog handmatig bakstenen worden gemaakt van klei en daarna niet in een oven worden gebakken, maar in een vierkant worden gelegd met hierin de vliezen van de rijst welke in brand werden gestoken. In onze ogen een beetje primitief, maar het resultaat mag er niet minder om zijn. Daarna zien we hoe ze de slakken uit de rijstvelden halen, gewoon een paar vierkante meter met gaas afzetten en er dan 100en eenden in los laten. Tsja ook dat werkt haha. Wel leuk om deze gebruiken te zien. Natuurlijk stoppen we ook om ons theespiegel op peil te houden, de thee smaakt hier heerlijk dus we komen niets te kort.
Maar ons doel vandaag blijft toch de borobudur. Door kleine dorpjes, over heuvel en soms iets wat slechte wegen komen we uiteindelijk bij het restaurant voor de lunch, net naast de borobudur. Masril verteld dat hij als verrassing ook nog een fietstocht voor ons heeft geregeld, we weten niet of we er blij mee zijn want zo blijft er natuurlijk minder tijd over voor het bezoek aan de borobudur. Het blijkt dat daar eigenlijk maar een goed anderhalf uur voor uit is getrokken, dat vinden we beide erg jammer. We hoopte dat we hier een behoorlijke poos konden blijven en op ons tempo ervan konden genieten. We bespreken dit en besluiten niet te gaan fietsen, maar na de lunch lekker richting de borobudur te gaan.
We worden bij de borobudur rondgeleid door een andere gids, omdat zij meer van de tempel af weet. We krijgen een gedetailleerde uitleg over elk stukje. De tempel bestaat uit verschillende lagen (een laag bestaat uit meerdere verdiepingen). De eerste laag was de hel, de tweede aarde en de derde de hemel. Op alle verdiepingen staan dmv inkervingen de verschillende fases van het leven van Boeddha beschreven, het geeft daarnaast weer hoe de ziel zich losmaakt van het aan aarde gebonden leven. Als je de tempel van de verschillende windrichtingen bekijkt zit de boeddha in elke windrichting met een andere stand van de handen, hiermee symbolische waarden uitbeeldend. Van de 504 boeddha's zijn er maar weinig meer heel, tijdens een plundering zijn er veel boeddhabeelden en reliëfs meegenomen of beschadigd. Delen zijn later terug gevonden en met grote nauwkeurigheid weer aan het juiste beeld gemaakt. Op de derde laag bevinden zich stoepa's met daarin steeds een boeddha, in de grote stoepa helemaal bovenin staat juist een boeddha die niet is afgemaakt, dit omdat niemand weet hoe het er in de hemel uitziet. Wel een mooie gedachte. Opvallend is dat de eerste twee lagen een gangenstelsel is en de derde laag een hele open laag, als uitgelegd wordt dat je zo zonder hinder altijd uitzicht hebt op de hemel is het logisch. Het uitzicht naar de omgeving is ook werkelijk prachtig. Alles wat ik erover opschrijf doet te kort, het is iets wat je mijn inziens beleefd moet hebben en vooral gevoeld. Het bizarre is dat zelfs op een plek als deze, die toch een rust met zich meebrengt, er overal weer , ensen opduiken die met ons op de foto willen.
Nadat we afscheid hebben genomen van onze gids lopen we zelf nog zeker een uur rond en nemen de tempel en zijn omgeving in ons op. We genieten van het er zijn.
Na dit bezoek rijden we langs de tempels Mendut en Pawon, deze zijn verbonden met de borobudur ten eerste omdat ze op een lijn liggen en ten tweede doordat ze in symboliek met elkaar verbonden zijn. Het ene verhaal zegt dat ze bij een crematie een voor een worden bezocht terwijl het andere verhaal zegt dat je ze een voor een moet bezoeken om te bidden zodat je in het reine bij de borobudur komt. Welk verhaal klopt maakt niet zon uit.

Na deze indrukwekkende middag gaan we naar ons hotel, wederom alle luxe aanwezig. Voor het avondeten worden we verrast met een ritje in een riksja naar het restaurant, een hele ervaring om nu geheel onbeschermd in deze verkeerschaos te zitten.Maar het kwam helemaal goed en we zijn heelhuids terug aangekomen.
Vanavond even een lekker bakje thee van de starbucks op ons balkon en lekker relaxt avondje in het hotel. Het is fijn dat we hier 2 nachten blijven, even niet uit- en weer inpakken.

• 04 September 2014 - 19:49

Frans Van Ginneken:

goed dat linda het ook weer mee kan maken.
    jullie hebben weer veel gezien lezen we,ja en fietsen kun je hier ook.
    wij gaan er vanuit dat jullie bij terugkomst veel te vertellen hebben,
    maar het is ook leuk om elke dag een stukje mee mogen genieten van wat jullie
    hebben gedaan.
    nu lekker 2 dagen in het zelfde hotel,ga ook daar weer van genieten.
    ook goed dat je ook met masril kunt aangeven wat wel en wat niet.

dikke kus weer van ons voor julliexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx