Monument Valley - Reisverslag uit Kayenta, Verenigde Staten van Nicky en Linda - WaarBenJij.nu Monument Valley - Reisverslag uit Kayenta, Verenigde Staten van Nicky en Linda - WaarBenJij.nu

Monument Valley

Door: Nicky en Linda

Blijf op de hoogte en volg Nicky en Linda

21 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Kayenta

Het doel van vandaag was Monument Valley, het reservaat van de Navajo Indianen. Voor we op pad gingen, eerst even een ontbijtje van Starbucks welke deze keer gewoon in ons hotel zat, fijn! We zijn inmiddels goede afnemers van de Starbucks en Subway geworden.
De rit duurde 2,5 uur maar omdat de indianen niet mee doen aan de zomertijd van Arizona is het hier een uur later dan in Lake Powell waar we vandaan kwamen. Dus nu is het opnieuw maar 8 uur tijdsverschil met Nederland. Snapt u het allemaal nog !?! Hierdoor hebben we een uur extra verloren met de reis.
Als we aankomen laten we ons eerst informeren over de tours die door Monument Valley gaan. Je kunt er met eigen vervoer doorheen rijden, maar gezien het mulle zand en de hobbelige weg vol stenen en gaten hadden we al besloten het daar niet op te wagen. Uiteindelijk boeken we een jeeptour voor 3 uur waarbij we een privé chauffeur hebben die ons alle mooie plekjes laat zien en ons gaat voorzien van uitleg en verhalen. We boeken dit niet bij een hotel of grote operator, maar bij een lokaal bedrijfje waardoor ons geld ook helemaal naar de inwoners van de vallei gaat.

Na de lunch wachten we op de plaats waarvan wij denken dat dit de juiste is, maar na 10 minuten blijkt dit toch niet zo en worden we door een chauffeur naar de juiste plaats gebracht. We beginnen dus een kwartier later maar dat blijkt niet uit te maken, 3 uur is 3 uur en de beste man houdt zich hier dan ook aan.
Vanaf het begin is meteen duidelijk dat onze chauffeur diegene is waar je op moet hopen. (Zoals ons vooraf is verteld heb je de gids die in de vallei is opgegroeid en veel kan vertellen of je hebt de gids die puur zijn rondje doet) Onze gids blijkt opgegroeid in de vallei naast Monument Valley, Mystery Valley en behoort dus bij de eerste categorie.
Gedurende de hele rit weet hij ons bijzonder veel te vertellen over de indianenstammen die er wonen, de geschiedenis, de gebruiken en tradities en hij kent vele verhalen die honderden jaren terug gaan. Hij verteld bijvoorbeeld ook hoe hij hier is opgegroeid en als kind zijn dagen met vriendjes doorbracht.Ze speelde de films na en reden met paarden door de vallei. Niets televisie of spelcomputer, één met de natuur. Een super toevoeging aan deze tour! We worden rondgereden langs de plaatsen die bekend zijn van de films als forrest gump, wild-wild-west, lone ranger er ga zo maar door. We horen precies waar alle films zijn opgenomen en waar we de beste foto's kunnen maken. Daarnaast wijst hij ons op de verschillende figuren die terug te zien zijn in de rotsformaties. We zien een olifant, een adelaar, een boot, een pegasus, etc. Zo mooi!
Tegen het einde van de tour neemt hij ons mee naar een mooie uitgesleten boog, moccasin arch, waar hij ons de fantastische akoestiek van deze plaats wil laten horen. We liggen op onze rug door de boog, wat doet lijken op het oog van een adelaar, naar de strak blauwe hemel te kijken terwijl hij ons traditionele indianen liederen laat horen. Een heel bijzonder moment. Hierna geeft hij aan dat het de prefecte plek is om te bijvoorbeeld te zingen, samen halen we Linda over om een heel mooi liedje aan ons te laten horen. Nogmaals een super mooi moment.
Het laatste stuk rijden we langs enorme zandduinen, het enige waterrijke plekje en nog een aantal mooie uitzichten. Onze tijd zit er al ver op, maar onze chauffeur laat zich niet opjagen en blijft rustig de tijd nemen voor uitleg en foto's, ondanks de telefoontjes dat er een nieuwe groep staat te wachten. Het was een super gave belevenis waarvan we geen moment spijt hebben gehad (je mag er namelijk wel wat voor betalen).

Om de dag compleet te maken bekijken we de zonsondergang over de vallei, wat echt prachtig is! De kleuren die veranderen tegen de rode/oranje achtergrond van de vallei is haast perfect te noemen. De rit naar het hotel over onverlichte wegen en daardoor een prachtige sterrenhemel maakt onze dag met de natuur helemaal af!

Morgen rijden we voor 2 dagen door naar de Grand Canyon, waarvan we beseffen dat het ons laatste park is wat we bezoeken voor we nog even terug naar Las Vegas gaan en dan naar huis. Wat is het zover al snel gegaan! Maar deze dagen gaan we nog even volop genieten.

Liefs en Uch vanuit het in indianen dorp

Tip 1: vraag naar de vlaamse amerikaan
Tip 2: vraag naar karel kraai

• 21 Oktober 2013 - 10:11

Sma:

How! Jemig wat een avonturen weer! Geweldig om een gids te hebben die echt weet waar hij over praat.
    Mooie foto's ook weer! Gelukkig hebben ze jullie daar niet gehouden bij de indianenstammen, dan had Linda gewoon gezegd:"Squaw niet halen brandhout!" Ha, ha....
    Volgens mij beginnen jullie er ook al aardig aan te wennen dat je Engels spreekt. Als je thuis bent moet je weer in gedachten naar de Nederlandse vertaling zoeken.....
    Geniet nog die laatste daagjes; het gaat nu echt hard.... Probeer alles nog in je op te nemen en op te slaan op je harde schijf zodat deze mooie herinneringen blijven bestaan.
    Wat zal dat straks weer wennen zijn om weer terug te zijn in de werkelijkheid van ons kleine kikkerlandje.....
    Maar tot die tijd: Genieten, genieten en nog eens genieten! Have fun!
    X Sma.

• 21 Oktober 2013 - 10:36

Annie Frans:

hoi hoi
    weer leuk om te lezen wat jullie weer hebben gezien en gedaan.
    altijd mooi om de dag te beginnen met jullie ver slag.
    dus zijn jullie in het land van deuch geweest, en er ook nog gezongen.
    dit vind sint wel gaaf.
    ja het besef is erdan nog een paar parken en dan zit het erop.
    maar geniet nog een aantal dagen en laat ons ook mee genieten.

hele dikke kus van ons voor jullie.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx